Newtonweg 9-11, 6662 PV Elst info@welzien.nl kinderen <10 jaar: 06-53 60 80 27 groen@welzien.nl / kinderen >10 jaar: 06-49 29 00 17 paars@welzien.nl

Nieuw! start verrijkingsgroep binnen Welzien en aanbod ZBO (zorg binnen onderwijs)

Persoonlijk stukje
Marlies is hoogbegaafdheidsspecialist (ECHA/RITHA Specialist) en biedt didactische ondersteuning aan
kinderen bij Welzien op zowel individueel (op maat) als groepsniveau (verrijkingslessen). Zij is tevens
werkzaam als leerkracht op een basisschool, waar zij les geeft in bovenbouwgroepen en plusklassen
begeleidt.
Didactische ondersteuning
In de activeringsfase biedt Welzien didactische ondersteuning om de overgang naar een passende school
te vergemakkelijken. Samen met het kind wordt bekeken wat nodig is om effectief te kunnen leren en
welke leeromgeving daarbij voor het kind het best passend is.
Individuele lessen op maat
Gedurende deze fase kan het kind 1 tot 3 uur per week aan opbouwende lessen deelnemen, afgestemd op
de individuele behoeften van het kind.
Verrijkingslessen
Daarnaast worden wekelijks op donderdagochtend verrijkingslessen in groepsverband (maximaal 10
kinderen) aangeboden. Aan deze verrijkingslessen nemen kinderen deel die volledig of gedeeltelijk zijn
uitgevallen op school. Het programma ziet er als volgt uit:
Programma
9.00 inloop
9.30 start verrijkingslessen
10.30 pauze/fruitmoment
10.45 vervolg verrijkingslessen
11.30 evaluatie/spel/afsluiting
12.00 lunch
12.30 tot 15 uur middagactiviteiten (sport, spel, creatieve vorming)
Aanbod op maat
Het is mogelijk om het kind te laten deelnemen aan een dag(deel) per week verrijkingslessen bij Welzien,
al dan niet in combinatie met dagbesteding (volledig of gedeeltelijk).
Indien de behoefte bestaat een beeld te krijgen van de sociaal-emotionele en onderwijsbehoeften van het
kind, adviseren wij het kind een periode van minstens 12 weken bij Welzien te laten meedraaien met het
volledige programma op de donderdagen. Desgewenst kan met een aanvullend onderzoek tevens het
didactisch niveau van het kind in kaart wordt gebracht. Hierdoor ontstaat een duidelijk beeld van de
leerbehoeften van het kind, waardoor zowel de huidige als eventueel toekomstige school beter kan
inspelen op deze behoeften.

ZBO (Zorg binnen onderwijs)
In de richtingsfase is in afstemming met de (nieuwe) school vanuit Welzien tijdelijke continuering van
(didactische) ondersteuning mogelijk. Uit ervaring weten we dat bij een (gefaseerde) terugkeer naar
school de nabijheid van een vertrouwde begeleider van Welzien ondersteunend kan zijn bij het vertrouwd
raken van het kind in de nieuwe schoolse setting. De begeleider zal het kind bij aanvang in de klas
begeleiden, zodat hij/zij vanuit een veilige basis kan wennen in een nieuwe groep. Daarnaast kan Welzien
in overleg met school extra didactische ondersteuning bieden om het kind vertrouwd te laten worden met

de lesmethodes en mogelijke hiaten in kennis samen aan te pakken. Zo proberen we in samenwerking met
school een succesvolle start van het kind binnen een nieuwe leeromgeving zoveel mogelijk te waarborgen.